Om Åre
Åre har även en 18-håls golfbana 13 km väster om Åre by, invigdes 1990. När denna satsades var den i första början menad som ett aprilskämt, men blev snabbt seriöst.
Den 30 januari år 2007 invigdes Åres Zipline-park som är den största i Europa. Parken har åtta Zipline-banor med olika svårighetsgrader, den längsta banan är 360 meter lång. Den första banan startar vid VM6:ans Bergstation och går fram och tillbaka över Susabäcken.
Förutom skidor och mountainbike finns även forsränning, hängflygning, fjällvandring och hundspannsåkning. Haglöfs Åre Extreme Challenge arrangerades i början av juli 2007 och räknas som de inofficiella mästerskapen i multisport där paddling, bergslöpning och mountainbikecykling ingår.
Redan på 1100-talet stannade tusentals pilgrimer från hela Europa till vid Åre gamla kyrka, under sin vandring till Sankt Olavs grav i Nidaros.
Åre började besökas av turister redan i mitten på 1700-talet. Turisterna som kom till Åre under 1700- och 1800-talet var hälsoturister. De kom till Åre för rekreation och för att andas den friska fjälluften. Det fanns dock inga hotell eller någon organiserad turistverksamhet vid den här tiden, utan besökarna inackorderades hos lokalbefolkningen.
Järnvägsstationen i Åre på 1890-talet. Stationen uppfördes 1881 efter Hällnäsmodellen.
Åreskutan på sommaren
I samband med att en öst-västlig tvärbana planerades från Trondheim genom Jämtland till Bottenhavet ville man från statligt håll dra linjen på den norra sidan av Åreskutan så att järnvägen skulle kunna gå förbi koppargruvan i Huså. Riksdagsledamoten Gunnar Eriksson i Mörviken arbetade aktivt för att få järnvägslinjen dragen genom Åre – vilket också skedde och år 1882 då järnvägen invigdes av Oscar II i Storlien ändrades förutsättningarna för turismen i Åre radikalt. Lokalbefolkningen började bygga hotell och stugor för turisterna. Under denna tid var det enbart sommarturister och det mesta handlade om vandring eller fiske.
1895 stod Åres första riktiga hotell färdigt, Hotell Åreskutan (nuvarande Åregården). 1888 byggdes en restaurang som senare skulle tillbyggas och bli Grand Hotell.
1910 byggdes Bergbanan och Fjällstugan (nuvarande Hotell Fjällgården), och med detta togs det första steget mot att bli en vintersportort.
1911 byggdes Nya Grand Hotell som efter en tid fick namnet Sporthemmet (idag Sporthotellet).
Under 1920- och 1930-talet byggdes flera hotell och pensionat.
1940 byggdes Sveriges första släplift, en ankarlift med träbyglar, vid Lundsgården. 1940-talet, under andra världskriget, var annars en nedgångstid för turismen. Byns hotell, Grand Hotell med Turistgården, Sporthemmet och Åregården som ägdes av AB Åre Hotellkoncern var nära konkurs och var långa tider stängda. 1949 köptes koncernen och de nya ägarna rustade upp hotellen och turisterna återvände.
1952 byggde SJ Sveriges första linbana för utförsåkartransport (uppdelad i två delsträckor, från Fjällgården och upp på Mörvikshummel) – var av lifttypen korglift, med plats för två stående personer i varje korg. Kundkretsen ökade och renodlade utförsåkare kom till Åre, men linbanan bidrog även till att de bilburna dagturisterna på sommaren i juli ökade avsevärt. I samband med bygget av linbanan ordnade Bibbo Nordenskiöld VM till Åre. Inför VM byggdes även Stjärnliften (enstolslift) intill nuvarande Slalombacken.
1954 arrangerades VM i utförsåkning i Åre för första gången. Herrarnas slalomtävlingen sågs av 10 000 personer, Storslalom av 4 000 och Störtloppet över 25 000 enligt Länstidningen.
Vid sidan av skidåkningen var curling ett dominerande inslag i byn. Åre var sedan 1913 curlingens Mecka i Sverige fram till 1967. Curlingbanor fanns på Östra Platån vid Fjällgården, och den årliga curlingveckan hölls i början av mars.
1966 byggdes Duveds första lift, och många som tidigare åkt i Åre sökte sig till Duved eftersom backarna ansågs mer familjevänliga och köerna i Åre alltför långa. Åre fortsatte dock att vara den största vintersportorten i landet med sina många hotell och sitt nöjesutbud.
Under 1960-talet sjönk sysselsättningen i Åre Kommun liksom i övriga Jämtland och en stor avfolkning skedde. I Åre by var emellertid innevånarantalet tämligen konstant, pendlade mellan 425–450 personer.
1965 stod E75 (nuvarande E14) klar. Detta och att dubbdäcken blev allt vanligare gjorde att en del turister tog bilen på vintern till Åre, men de flesta turisterna tog fortfarande tåget.
1968 invigdes Tott Hotell, och 1969 stod Tottliften klar.
1969 ordnade Bibbo Nordenskiöld den första World-Cup tävlingen till Åre. Den andra var 1971 och den tredje 1977 med Ingmar Stenmark.
1975–1976 byggdes Kabinbanan, vars stora satsning gjordes främst av staten som tillsköt kapitalet. Detta medförde en hög fart i utvecklingen av Åre by som alpin turistort.
Från 1979 fram till 2002 hade Åre Sveriges enda Sunwing-hotell, vid Tott, som därefter ersattes av Tott Hotell & Spa.
År 1999 köpte Skistar AB upp Åres skidområde och förklarar att det är 'ett renodlat alpint resort-bolag inriktat på alpin skidsport'. I början av 2000-talet enades kommunen och näringslivet om en gemensam vision, Vision 2011. Tanken med visionen var att hitta en arbetsmetod för att hålla turismen levande under en längre tid och inte gå in i liknande svackor som under 1960-talet.
I början av 2000-talet började Åre hitta något för att locka sommarturister. Bland annat byggdes Holiday Club och Multihallen med äventyrsbad, bowling, sauna world med mera för att ha mer än bara skidåkning. Bland annat hölls ett EAPR-säkerhetsforumsmöte (vanligt refererat som ett NATO-möte) där i maj 2005. I mitten av 2006 hölls ett nytt stormöte där, denna gång med EU:s miljöministrar. Efter att Åres centrala skidområde förnyades med stolliftarna VM6:an och Hummelliften år 2002, öppnades år 2005 Åre Bike Park för mountainbikecykling sommartid som därefter har blivit Åres största sommaraktivitet. Från att ha gått från praktiskt tagit noll sommarturister kring millennieskiftet blev det hela 200 000 sommarturister år 2006.
Under år 2007 arrangerades VM i alpin skidåkning i Åre för andra gången. Inför mästerskapet förändrades mycket i centrala Åre. Butiksytorna fördubblades på några få år, ett nytt stationshus byggdes. En 30 meter bred bro över E14 byggdes om till en 130 meter lång tunnel på E14 för att få till ett större målområde till tävlingarna samt byggde om störtloppsbacken och en världsunik telemixlift VM8:an. Även massor av bostadsrättshus byggdes där alla ville vara klara tills VM började. För att inte marknaden skulle avta efter VM döptes Vision 2011 om till Vision 2020.
|